Vår 2004

Nymusprogram Våren 2004

Tisdagen 24 februari på Folkhögskolan

Porträttkonsert av J. Fredric Bergström i Härnösand.

Nutida musikföreningen Nymus i Härnösand för att presentera en hel konsert med egen nyskriven musik. Bergström har tidigare varit student i Härnösand på Kapellsbergs musikskola (1994-1996) och är nu inbjuden för att ge en konsert/föreställning med ett urval av de, såväl, elektroakustiska, instrumentala som visuella (happening) verk som Bergström har komponerat under de sista 10 åren.

”5001 sekunder av fula ljud!”

Konserten är kallad ”5001 sekunder av fula ljud” och syftar till ”det förbjudna ljudet” och ”den förbjudna musiken”;

”- Jag gillar alla ljud; vackra, fula, svaga, starka, långa, korta, böjda, raka, luftiga, komprimerade, brusiga, skira, jobbiga, lunga, groteska, himmelska… Inom alla tidsepoker har det funnits musik som den stora massan; kyrkan, folket eller de kulturellt initierade ansett vara ”ful” och därmed belagd med förbud att framföras. Den här konserten kanske tar fram en del av de okonventionella drag som skulle kategoriseras som ful musik. Fast den är också otroligt vacker! ” /J

Fredric Bergström

[Föreställningens titel syftar också till längden på konserten]

Musiken är komponerad mellan åren 1994-2004 och består av verk för bl. a. vibrafon, kör, improvisationsensemble som blandas med elektroakustisk musik, ljudkonst, konstfilm/videoanimation. Verken kommer att vävas ihop med varandra till en sammansatt föreställning som blir dryga timmen lång. Vackra vibrafonklanger blandas med elektrifierad inspelad kammarkör, gitarrflageoletter, studsande fotbollar, ljudet av frusen is, rumslig marimba, medeltida vevliraklanger, ljud/bild av stolar som demoleras och mm… Musikerna som medverkar studerar på Kapellsbergs musikskola i Härnösand.

Tonsättaren själv sköter klangregin och kanske kommer också han att traktera vevlira under konserten.

27 mars

Lördag 27/3-04 kl. 18:00 Rådhuset, Härnösand

Martin Fröst, klarinett

Fredrik Paulsson, violin, viola

Johan Fröst, piano

Program

Berg, Alban: Vier Stucke fur Klarinette und Klavier, Op. 5

I. Mässig

II. Sehr langsam

III. Sehr rasch

IV. Langsame Viertal

Schoenberg, Arnold: Sechs kleine Klavierstücke, piano, solo, Op 19

I. Leicht, zart

II. Langsam

III. Sehr langsame

IV. Rach, aber leicht

V. Etwas rasch

VI. Sehr langsam

Salonen, E. P. : Lachen verlernt, violin, solo (2002)

Bartok, B: Contrasts, violin, klarinett och piano

I. Verbunkos (Recruiting Dance) Moderato, ben ritmato

II. Pihenö (Relaxation) Lento

III. Sebes (Fast Dance) Allegro vivace

PAUS

Cage, J: ”4,33” klarinett, viola och piano.

Högberg, F: Visible duet, klarinett och tape (2003)

Fröst. M: Cadenza: Hommage a Benny Goodman, klarinett, solo (1998) attacca a…

Pöntinen, R: Mercury Dream, klarinett och piano (1994)

Kurtag, G: Hommage à R. Sch. , klarinett (Gran Cassa), viola och piano, op. 15/d (1990)

I. (merkwurdige Piroutten des Kapellmeister Johannes Kreisler) Vivo

II. (Eusebius der begrenzzte Kreis) Molto semplice, piano e legato

III. (…und wieder zuckt es schmerzlich…) Feroce, agitato

IV. (Felhõ valék már süt a nap…) (eine Wolke war ich, jetzt scheint schon die Sonne…)

V. In der Nacht, Presto

VI. Abschied (Meister Raro entdeckt Guillaume de Machaut) Adagio, poco andante

6 april

Tisdagen 6 april Kl 19.00

Presenterar Föreningen NYMUS

Duo Östersjö/Draugsvoll – DUOS and SEQUENZAS

Ny musik för gitarr och accordeon

Program

Miklós Maros: Gorg (2001) new version for guitar and accordeon

Luciano Berio: Sequenza XI for guitar (1987-88)

Luciano Berio: Duetti per due violini (1979-83) (selection) transcribed for accordion and guitar in 2002-03

Paus

Fredrik Ed: No More Turning Away for accordion and guitar (2003-04)

Luciano Berio: Sequenza XIII for accordion (1995-96)

Mario Marcelo Mary: Las Intuiciones de Galileo for accordion and guitar

5 maj

Uruppförande

Ett program med idel uruppförande av verk skrivna av föreningens tonsättare Rolf Jonsson, Henrik Nybom och Sebastian Nyström

Så här skriver Sebastian Nyström om sina verk

1. 2 ORD – Ett elektroniskt musikstycke, som spelas upp från en dator ur högtalare.

En liten studie i pianots klanger. Arbete bestod i att först spela in, på DAT-bandspelare, alla möjliga ljud från en flygel. Sen spelades alltihop in i datorns sequencer, Pro Tools, och klipptes och behandlades. Styckets metafor är att flygeln har ”fått en egen röst”. Den ger oss i detta stycke ett meddelande via en budbärare, på Compact Disc.

2. Medveten Tanklöshet – Instrumentalt stycke för tvärflöjt. Bygger på ett enkelt melodiskt tema som återkommer i olika tonlägen och olika former. Inverterande teknik har använts för att skapa nya melodiska rörelser utifrån gamla. Detta ger att vissa rörelser speglar andra melodiskt. Arbetet med stycket var inte utifrån någon speciell tanke utan var mer ett experiment med diverse funktioner och regler, där av titeln.

3. Effektiv Vila: Fiktion & Konflikt – Elektroniskt stycke, som spelas upp ur högtalare, i två delar. Även här har processen gått ut på att spela in ljud med DAT-bandspelare och sen spela in materialet i datorn. Detta stycke är mixat i 4-kanalig sourrund.

Första delen (Fiktion) är en metafor för den riktiga vilan, där den riktiga vederkvickelsen och lyckan finns. Andra delen (Konflikt) är en konflikt mellan vilans avslappning och ångesten över att arbete inte blir gjort.

Kommentarer inaktiverade.